Enquête digitale adoptie

De enquete digitale adoptie waar naar wordt verwezen in het boek.

Deze enquête is deels voeding voor de start van het boek, aanvullend aan mijn wetenschappelijk onderzoek en eigen ervaringen en inzichten. In het boek wordt hier ook als bron naar verwezen. Hieronder staan de belangrijkste bevindingen uit de enquête:

 

Volwassenheid

  • De volwassenheid van de technologie wordt beoordeeld op een gemiddelde van 2,33 (op een schaal van 1-5)
  • De volwassenheid van vernieuwing, beheer en ondersteuning van technologie wordt beoordeeld op een gemiddelde van 2,36 (op een schaal van 1-5)
  • Belangrijke factoren die hier invloed op hebben zijn heldere regievoering, implementatieproblemen, volwassenheid van de ICT-afdeling en adoptieverschillen per team of doelgroep.

 

Gebruikers en cultuur

  • Gemiddeld ervaart 64% weerstand bij het in gebruik nemen van nieuwe technologie of het verbeteren van het gebruik van bestaande technologie.
  • Het inzetten van ondersteuningsmiddelen om het gebruik te verhogen wordt redelijk tot goed als effectief ervaren (84%).
  • Diverse factoren die invloed hebben op cultuur. Voorbeelden hiervan zijn hiërarchie, focus op uitzonderingen, autonomie en een leercultuur.

 

Baten van digitale adoptie

  • 60% vindt dat er te weinig rendement wordt gehaald uit de huidige systemen en methodieken
  • Gemiddeld 20% scoort het niveau waarop technologie (ICT-systemen en methodieken) in gebruik in als onvoldoende. Gemiddeld 35% scoort het niveau matig.
  • 56% geeft aan dat er niet actief op het effectieve gebruik van technologie wordt gestuurd en dat het niet actief wordt gemeten.
  • Een consitente toepassing van methodieken wordt ervaren als een concreet verbeterpunt, net zoals de betrokkenheid van gebruikers en de invloed op werkprocessen.

 

Visie en strategie

  • 34% geeft aan dat binnen hun organisatie optimaal gebruik van systeem geen strategisch thema is. 15% geeft aan dat dit wel een thema of doelstelling is.
  • 57% geeft aan dat de organisatie een duidelijke visie heeft op het gebruik van nieuwe technologie.
  • Behoeftestelling wordt absoluut gezien als kracht. Zaken als verandermanagement en data-analyse hebben meer aandacht nodig om de adoptie van nieuwe technologie goed onder controle te krijgen.

 

Disclaimer: dit betreft géén onderzoek met wetenschappelijke conclusies, maar een enquête om een indicatie te geven en inzicht te genereren. Aan de uitkomsten kunnen geen rechten worden ontleend.