KPI

Een KPI helpt je om doelen concreet, meet- en stuurbaar te maken

Wat is een KPI?

Key Performance Indicators, of in het Nederlands kritieke prestatie-indicatoren, zijn meetbare waarden die je laten zien hoe effectief een organisatie, team of individu is in het behalen van de doelstellingen.

Of simpel gezegd: KPI’s meten of je op koers ligt met je doelen.

KPI’s worden dan ook zeker niet alleen in de technologie gebruikt, maar organisatiebreed.

 

Waarom zijn KPI’s belangrijk?

  • Ze maken je doelen concreet en meetbaar.
  • Ze helpen je bij het bijsturen als prestaties achterblijven.
  • Ze zorgen voor transparantie en verantwoording.
  • Ze stimuleren je prestatiegericht te werken.

 

Wanneer heb je een goede KPI?

Een goede KPI is:

  • Meetbaar: Je kunt er een getal of percentage aan hangen.
  • Relevant: Ze zeggen iets over wat jij belangrijk vindt.
  • Tijdgebonden: Je meet ze over een bepaalde periode (per dag, week, maand, kwartaal…).
  • Actiegericht: Je kunt er iets mee doen als het cijfer tegenvalt.

 

De pizzeria

Stel: je runt een pizzeria en je wilt weten of je dat goed doet. Dan kun je KPI’s gebruiken zoals:

  • Het aantal pizza’s verkocht per dag;
  • De gemiddelde klanttevredenheid (bijvoorbeeld via recensies of sterren);
  • De levertijd van bestelling tot bezorging;
  • Je winst per maand.

Deze cijfers geven jou snel inzicht in hoe je pizzeria presteert. Zo kun je zien wat goed gaat en waar je misschien moet bijsturen.

 

Bronnen