Wat is een KPI?
Key Performance Indicators, of in het Nederlands kritieke prestatie-indicatoren, zijn meetbare waarden die je laten zien hoe effectief een organisatie, team of individu is in het behalen van de doelstellingen.
Of simpel gezegd: KPI’s meten of je op koers ligt met je doelen.
KPI’s worden dan ook zeker niet alleen in de technologie gebruikt, maar organisatiebreed.
Waarom zijn KPI’s belangrijk?
- Ze maken je doelen concreet en meetbaar.
- Ze helpen je bij het bijsturen als prestaties achterblijven.
- Ze zorgen voor transparantie en verantwoording.
- Ze stimuleren je prestatiegericht te werken.
Wanneer heb je een goede KPI?
Een goede KPI is:
- Meetbaar: Je kunt er een getal of percentage aan hangen.
- Relevant: Ze zeggen iets over wat jij belangrijk vindt.
- Tijdgebonden: Je meet ze over een bepaalde periode (per dag, week, maand, kwartaal…).
- Actiegericht: Je kunt er iets mee doen als het cijfer tegenvalt.
De pizzeria
Stel: je runt een pizzeria en je wilt weten of je dat goed doet. Dan kun je KPI’s gebruiken zoals:
- Het aantal pizza’s verkocht per dag;
- De gemiddelde klanttevredenheid (bijvoorbeeld via recensies of sterren);
- De levertijd van bestelling tot bezorging;
- Je winst per maand.
Deze cijfers geven jou snel inzicht in hoe je pizzeria presteert. Zo kun je zien wat goed gaat en waar je misschien moet bijsturen.