Wat is ROI?
Een goede ROI (Return on Investment) berekening voor technologie-investeringen hangt af van de context, maar de standaardformule is:
ROI = Netto-opbrengst−Investering / Investering × 100%
Bij technologie kan de netto-opbrengst soms wellicht lastig te bepalen zijn, omdat de baten of je opbrengsten niet altijd direct meetbaar zijn.
Kosten | Baten |
Investeringen | Financiële baten/opbrengsten |
Operationele kosten | Operationele baten |
Onderhoudskosten | Culturele baten |
Kosten uitfasering | Innovatieve baten |
De uitgebreidere toelichting van de baten staan beschreven in het boek. Het is handig en verstandig om die toelichting goed door te lezen voordat je er mee aan de slag gaat.
Voorbeeld van een ROI-berekening
Stel dat je bedrijf €100.000 investeert in een nieuw ICT-systeem en hierdoor jaarlijks €40.000 bespaart op operationele kosten en €30.000 extra omzet genereert. De ROI-berekening zou dan zijn:
Jaar 1 : ROI=(70.000−100.000)/100.000 × 100%= −30%
Jaar 2 : ROI=(140.000−100.000)/100.000 × 100%= 40%
Wat is het break-evenpoint?
Het Break-evenpunt (BEP) is het moment waarop de opbrengsten gelijk zijn aan de kosten — dus wanneer je geen verlies meer lijdt, maar ook nog geen winst maakt.
Afhankelijk van de context kun je het BEP op verschillende manieren berekenen.
Voorbeeld van een BEP-berekening
Wanneer je het bovenstaande voorbeeld van de ROI hiervoor hanteert, ziet dit er als volgt uit:
- Eenmalige investering (vaste kosten): €100.000
- Jaarlijkse opbrengst (besparing + extra omzet): €40.000 + €30.000 = €70.000
- Geen variabele kosten per jaar genoemd ⇒ we nemen aan dat de opbrengst elk jaar gelijk blijft (dus: lineaire terugverdientijd).
De berekening is als volgt:
BEP (in jaren) = Jaarlijkse opbrengst / Investering=70.000 / 100.000 ≈ 1,43 jaar
BEP = 1,43 jaar =
-
- 1 jaar (ja, dat is inderdaad 12 maanden)
- 0,43 jaar extra = 0,43 × 12 maanden = 5,16 maanden ≈ 5 maanden
- Als je die 0,16 maand omrekent naar dagen: 0,16×30 dagen ≈ 5dagen
- Het BEP van deze investering is 1 jaar, 5 maanden en 5 dagen